SUKMA SARAWAK 2024: TERENGGANU PERTAHAN EMAS BMX

Terkini kem berbasikal Terengganu berjaya mempertahakan pingat emas di pentas SUKMA setelag meraih 1 pingat emas dan 1 pingat gangsa bagi acara BMX Lelaki yang telah berlangsung di litar BMX Bukit Siol DBKU, Petra pada 19 Ogos 2024.

Kem BMX Hanelang Bangkit menceriakan kontijen Terengganu hari ini setelah berjaya mempertahankan pingat emas yang pernah dimenangi pada edisi 2022 lalu setelah pelumba BMX Terengganu Amer Akhbar Anuar dinobatkan juara bagi kategori BMX lelaki dengan catatan masa 00:35.556 di litar BMX Bukit Siol DBKU, Petra Jaya hari ini.

Menambah menarik, pelumba muda Terengganu yang kian meningkat naik Wan Muhammad Izzat Wan Mohd Baihaki menepati sasaran kontijen Hanelang Bangkit untuk meraih pingat gangsa dengan catatan masa 00:36.477 di belakang pelumba Kedah Darwish Putra Mohd Sanusi yang meraih pingat perak dengan catatan masa 00:36.427.





“Alhamdullilah buat pasukan BMX Terengganu yang berjaya mempertahankan pingat emas dan menepati sasaran untuk pingat gangsa bagi kategori lelaki.

“Walaupun cuaca menyebelahi kita seperti mana yang diharapkan namun tiada rezeki buat kami untuk melihat pelumba senior wanita kami untuk menaiki podium berikutan terlibat di dalam kemalangan sewaktu perlumbaan peringkat akhir.” ujar ketua jurulatih BMX Terengganu Mohd Arif Syukri Ahmad Sabti yang telah bersama Terengganu sejak 2009.

Pemenang pingat gangsa bagi acara BMX Lelaki Wan Muhammad Izzat Wan Mohd Baihaki, Presiden Persatuan Lumba Basikal Terengganu Ahmad Azizi Zulkifli, pemenang pingat emas Amer Akhbar Anuar sebaik sahaja selesai majlis penyampaian pingat SUKMA Sarawak 2024 yang berlangsung di litar BMX Bukit Siol DBKU, Petra Jaya pada 19 Ogos 2024.

Manakala buat pemenang pingat emas BMX SUKMA Sarawak 2024 Amer Akhbar Anuar menzahirkan tanda bersyukur kerana dapat menghadiahkan pingat emas terakhir buat Terengganu sebelum menamatkan kariernya di pentas SUKMA.

“Ini adalah penampilan terakhir saya di pentas SUKMA dan secara tidak langsung saya memperbaiki rekod saya di mana pada SUKMA MSN 2022 lalu saya meraih pingat perak.

“Untuk di SUKMA Sarawak ini, tekanan mula dirasai sejak sesi kelayakan masa kelmarin di mana jurang masa yang kecil di antara saya dan pelumba Kedah yang meraih perak hari ini. Begitu juga pada saingan separuh akhir pada awal pagi tadi namun Alhamdullilah akhirnya saya dapat menghadiahkan emas buat Terengganu.

“Saya berbangga dengan rakan pasukan saya yang berjaya meraih pingat gangsa hari ini di mana sememangnya itu sasaran yang diletakkan kepada Izzat. Beliau adalah pelumba muda dalam pasukan kami dan saya amat mengharapkan dia dapat meneruskan legasi pasukan BMX Terengganu ini pada SUKMA seterusnya.” ujar Amer Akhbar Anuar yang telah membuat dua kali penampilan di pentas SUKMA.

Seterusnya kem berbasikal Hanelang Bangkit akan memberi fokus punggutan pingat bagi acara basikal lasak MTB yang dijadualkan pada Rabu ini(21 Ogos 2024) yang mempertaruhkan 3 acara bertempat di litar MTB Bukit Siol DBKU, Petra Jaya.

Untuk rekod sehingga kini kem berbasikal Terengganu telah meraih 5 pingat emas, 1 pingat perak dan 3 gangsa sekaligus membantua kontijen Hanelang Bangkit di landasan terbaik untuk kembali dinobatkan selaku juara keseluruhan pada temasya SUKMA Sarawak 2024 ini.

KEJOHANAN KUDA LASAK PIALA SULTAN MIZAN 2024
24 OKTOBER 2024

KAJI SELIDIK

Pendapat anda tentang PenyuSukan.com?

SUMBANGAN

SUMBANGAN IKHLAS BAGI MENAMPUNG KOS OPERASI MENYAMPAIKAN BERITA SUKAN SEGENAP NEGERI TERENGGANU DARUL IMAN.

october, 2024

07sepalldayKejuaraan Ragbi Piala Agong 2024

29sep(sep 29)12:00 am06oct(oct 6)12:00 amTour de Langkawi (LTDL) 2024

21octalldayKejohanan Tour Gateh D'Tranung 3.0 2024

24octalldayKejohanan Lawn Bowls Terbuka Triples Terengganu

24octalldayKejohanan Kuda Lasak Piala Sultan Mizan 2024

26octalldayRally Sprint X-One 2024

X