SUKMA SARAWAK 2024: TERENGGANU TAMATKAN ACARA BERBASIKAL SELAKU JUARA KESELURUHAN

Datuk Razali Idris yang juga merupakan Pengerusi Jawatankuasa Pelancongan, Kebudayaan, Alam Sekitar dan Perubahan Iklim Negeri Terengganu Darul Iman(berdiri dua dari kanan) turut sama berkampung memberi sokongan bersama skuad berbasikal Terengganu Sukan Malaysia(SUKMA Sarawak 2024) sepanjang hari perlumbaan di Bukit Siol DBKU, Petra Jaya, Sarawak. Kredit Foto – Facebook.com/satu.islam.37

Kem berbasikal Terengganu hari ini melabuhkan tirai pemburuan pingat Sukan Malaysia(SUKMA Sarawak 2024) dengan penuh bergaya setelah merangkul 5 pingat emas, 3 pingat perak dan 4 pingat gangsa untuk menghimpunkan keseluruhan sebanyak 12 pingat di bumi Kenyalang ini.

Pencapaian ini sekaligus meletakkan Terengganu selaku juara keseluruhan acara berbasikal bagi edisi ke-21 yang telah berlangsung selama 8 hari melibatkan 3 disiplin acara perlumbaan dari dua venue pertandingan dalam bahagian Kuching.





Skuad berbasikal Terengganu ‘Hanelang Bangkit 2024’ muncul juara keseluruhan acara berbasikal Sukan Malaysia(SUKMA Sarawak 2024) setelah meraih 5 pingat emas, 3 pingat perak dan 4 pingat gangsa yang menghimpunkan keseluruhan sebanyak 12 pingat untuk mendahului kutipan pingat keseluruhan kontijen bertanding sekaligus meletakkan skuad berbasikal kontijen Terengganu selaku juara keseluruhan SUKMA Sarawak 2024 edisi ke-21 yang telah berlangsung selama 8 hari perlumbaan bertempat di 3 venue perlumbaan iaitu Jalan Tun Adenan Satem, Kuching dan Politeknik Kuching bagi acara melibatkan jentera berbasikal lebuhraya manakala bagi basikal lasak BMX dan MTB bertempat di Bukit Siol, Jalan Samariang, Kuching. Kredit – https://rs.sukmasarawak2024.my

“Terbukti Terengganu masih kekal selaku kuasa besar sukan berbasikal di mana kita boleh lihat sepanjang 8 hari perlumbaan ini kita hampir mendominasi ke semua podium bagi acara yang dipertandingkan.

“Namun kejayaan ini bukan hadir dalam tempoh yang singkat di mana setiap pemegang taruh sama ada Majlis Sukan Negeri Terengganu, barisan kejurulatihan malah ibu bapa kepada atlet itu sendiri yang turut sama membentuk acuan buat mereka yang bertanding di sini.

“Seterusnya saya amat mengharapkan momentum kemenangan ini tidak berakhir di sini sahaja khususnya atlet-atlet yang membuat penampilan terakhir berikutan faktor usia yang menjadi syarat pertandingan di pentas SUKMA ini.

Datuk Razali Idris yang juga merupakan Pengerusi Jawatankuasa Pelancongan, Kebudayaan, Alam Sekitar dan Perubahan Iklim Negeri Terengganu Darul Iman(berdiri tiga dari kanan) turut dilantik sebagai bapa angkat skuad berbasikal Terengganu yang cemerlang meraih punggutan pingat terbanyak buat kontijen Terengganu pada temasya SUKMA Sarawak 2024. Kredit Foto – Facebook.com/satu.islam.37
Datuk Razali Idris yang juga merupakan Pengerusi Jawatankuasa Pelancongan, Kebudayaan, Alam Sekitar dan Perubahan Iklim Negeri Terengganu Darul Iman(berdiri tiga dari kanan) turut dilantik sebagai bapa angkat skuad berbasikal Terengganu Sukan Malaysia(SUKMA Sarawak 2024) diberi penghormatan untuk turut sama membuat perlepasan pelumba-pelumba di Bukit Siol DBKU, Petra Jaya, Sarawak. Kredit Foto – Facebook.com/satu.islam.37

“Oleh itu saya mengharapkan semoga atlet-atlet ini mendapat tempat sebagai atlet kebangsaan atau paling kurang berada di dalam kem atlet pelapis kebangsaan.” ujar Datuk Razali Idris selaku pemegang taruh utama skuad berbasikal Terengganu di SUKMA Sarawak 2024 ini.

Untuk rekod, 5 pingat emas telah disumbangkan dari skuad berbasikal lebuhraya lelaki dan BMX lelaki dan 3 pingat perak diraih dari acara kriterium lelaki, down hill individu lelaki dan cross country olympic(XCO) lelaki manakala 4 pingat gangsa dari skuad berbasikal lebuhraya wanita, BMX lelaki dan juga cross country olympic(XCO).

Kedah hadir selaku pasukan berbasikal kedua terbanyak meraih pungutan pingat SUKMA Sarawak 2024 dengan 5 pingat emas, 3 perak dan 2 gangsa menhimpunkan keseluruhan sebanyak 10 pingat manakala Perak dengan 10 pungutan pingat untuk berada di tangga ketiga keseluruhan dengan 2 pingat emas, 1 perak dan 1 gangsa.

KEJOHANAN KUDA LASAK PIALA SULTAN MIZAN 2024
24 OKTOBER 2024

KAJI SELIDIK

Pendapat anda tentang PenyuSukan.com?

SUMBANGAN

SUMBANGAN IKHLAS BAGI MENAMPUNG KOS OPERASI MENYAMPAIKAN BERITA SUKAN SEGENAP NEGERI TERENGGANU DARUL IMAN.

october, 2024

07sepalldayKejuaraan Ragbi Piala Agong 2024

29sep(sep 29)12:00 am06oct(oct 6)12:00 amTour de Langkawi (LTDL) 2024

21octalldayKejohanan Tour Gateh D'Tranung 3.0 2024

24octalldayKejohanan Lawn Bowls Terbuka Triples Terengganu

24octalldayKejohanan Kuda Lasak Piala Sultan Mizan 2024

26octalldayRally Sprint X-One 2024

X